Druk, druk, druk,.... The buzz word 😊 En wat mij betreft is het zeker oké om het af en toe “druk, druk, druk” te hebben. Onze maatschappij is er inderdaad ééntje van snelheid, complexiteit, hoge standaarden, en daar hoort dus heel regelmatig wat intensiteit en chaos bij. Maar hoe kan je weer orde in de chaos krijgen en omgaan met die dagelijkse stress? That’s the question!
Vuistregel nummer 1: schrijf je to do’s op. Alles wat neergepend is, is uit je hoofd. Uiteraard is het nuttig om hier je eigen systeem in te vinden: vind je papieren to do-lijstjes fijn, helpt een notitie-boekje op je nachttafel voor nachtelijke ingevingen of hou je liever alles bij in een app zoals “To do”? Alles is prima, zolang al je taken maar uit je hoofd zijn en je daar wat meer rust creëert.
Vuistregel nummer 2: Identificeer je prioriteiten. Een goede manier om dat te doen is het Impactkwadrant van Eisenhower. Ga eerst voor de dringende én belangrijke zaken. Delegeer zoveel mogelijk dringende maar niet zo belangrijke taken. Plan niet dringende maar wel belangrijke taken in. En wat betreft de niet urgente én de niet belangrijke taken: let it gooooo!
Als derde vuistregel: FOCUS. “When you’re hitting the wall, focus on one brick”. Focus, plan and stick to it! Je bepaalt zelf je prioriteiten, maar het is heel belangrijk dat je je houdt aan wat je zelf vooropstelt. Laat je niet afleiden door brandjes of last minute to do’s. Neem die mee op in je planning en behandel elk item op zijn tijd. Je kan ook bewust tijd inbouwen in je planning om die last minute brandjes op te vangen.
Door verschillende gelijklopende taken te groeperen, win je ook aan efficiëntie. Ook je taken beperken in tijd kan helpen om geen onnodige tijd te verliezen aan bepaalde to do’s. Grote taken kan je opdelen in kleinere deeltaken, zodat de massa die op jou afkomt behapbaarder aanvoelt.
Ten vierde: Mind your energy! Bij elk van ons piekt het energieniveau op verschillende tijdstippen. Probeer voor jezelf te reflecteren wat het beste
voor je werkt. Werk je liever ‘s ochtends of ben je eerder een avondmens? Plan je taken in functie van je eigen energie, je eigen ritme en gun jezelf op tijd en stond een pauze om je hoofd leeg te maken.
En ten laatste: hulp is ok! Mensen hebben dikwijls het gevoel dat ze alles zelf dienen te doen. Niets is minder waar: aarzel niet om taken te delegeren of je te laten helpen door mensen die bepaalde taken efficiënter of met meer goesting en dus energie kunnen opnemen.
Conclusie? Time management bestaat uit meer dan alleen het beheren van jouw eigen tijd :)
Good luck!
Comments